<
Upozorňujeme kupující, že vzhledem k ruční výrobě se mohou jednotlivé kusy výrobků od vzoru lišit.

Black Friday – označení pro katastrofu

Jako černý se v historii označoval den, kdy došlo ke katastrofě. A i dnes je tohle přídavné jméno spojováno spíše s negativním významem – Vidím to černě, černý pasažér, jet na černo, mít černé svědomí, černá listina, černé myšlenky, práce na černo. Výjimku ale tvoří snad jen černý kůň... Na toho si klidně vsadíme.

 grant-black-friday-1869

Jeden takový černý pátek, který je uváděn v historii Black Friday se udál roku 1869, kde jinde než v USA. Toho dne se dva finančníci (Jay Gould a James Fisk) rozhodli využít svých kontaktů v administrativě tehdejšího prezidenta Granta za účelem ovládnutí trhu se zlatem. Samozřejmě, že se o tom prezident dozvěděl. Nařídil ministerstvu financí uvolnit velkou zásobu zlata, což mimo jiné způsobilo pokles cen o 18 %. Během jediného dne tak majetek získali i ztratili.

 black-friday-history-p

Označení Black Friday si v moderní době v podstatě přivlastnil jediný pátek v roce – pátek po dni díkůvzdání. Prvně (1951, 1952) tak byl označován tento pátek z důvodu první absence dělníků, ti volali do zaměstnání, že jsou nemocí a nedorazí – chtěli si prostě prodloužit víkend po oslavách. Také tak označovala policie dny, kdy se ve Filadelfii a Rochestru začátkem vánoční nákupní sezóny, tvořily davy a dopravní zácpy (Black Friday, Black Saturday).

29. listopadu 1975 použil tento termín, pro označení nejrušnějšího nákupního a dopravního dne roku, deník New York Times. Black Friday ale stále nebyl zapsán do širokého povědomí obchodníků natož zákazníků. Až v 80. letech začali obchodníci protestovat proti, dle jejich názoru, posměšnému označení nejdůležitějšíhonákupního dne. Navrhli proto jiné vysvětlení významu Black Friday. Během roku byla většina maloobchodníků ve finanční ztrátě a tu psaly do účetních knih červeným inkoustem. Ve dnech po svátku díkůvzdání vydělali a kladná čísla zapisovali, jak jinak - černým inkoustem. Black Friday je tak, podle této teorie, začátkem období, kdy obchodníci mají „konečně“ zisky.

Od roku 2000 začali američtí obchodníci tuto nákupní horečku šířit do celého světa. Hlavním důvodem byla konkurenceschopnost narůstajícímu počtu e-shopů.

Tak to všechno začalo, a teď jeden nemá klid už minimálně čtrnáct dní před a týden po... 

AdobeStock_648292794

Ptám se, co to společnosti přináší? A jak to, že najednou není problém prodávat věci o tolik levněji a stejně mít zisk? A proč všichni nakupují jak zběsilí, i když jim ty věci v mnoha případech neposlouží a ani štěstí nepřinesou... Zboží jezdí se a tam! Jak zpívá jedna zpěvačka „Dovez. mi to sem, evropským expresem a když mi to nebude, tak to zas odnesem...“

My si našich výrobků a našich zákazníků vážíme. Každému kusu legín, trička a dalším se věnujeme několik hodin a naše péče má svou cenu. Speciální nabídky pro vás chystáme ke smysluplným a radostným událostem, abychom se potěšili navzájem a poděkovali vám za vaši přízeň a podporu. Určitě ne proto abychom vám prodali hodně věcí, které nepotřebujete a které pak zůstanou někde v zapomnění. 

Vybírej si věci, které pro tebe mají hodnotu a kupuj věci co ti dělají radost svým smyslem a třeba i původem nebo vzácností. Nenech se oklamat tím, že jich můžeš mít hodně a hned za nízkou cenu.